Home

Diana Codreanu

editat de Raluca Ştefănescu

Blocajul de plăţi existent pe piaţa economică a generat repercusiuni atat asupra presei în general, cât şi asupra presei pentru copii. Reviste precum Bolero, Tango şi Glamour au înregistrat o scădere semnificativa a vânzărilor.

Nici presa pentru copii nu şi-a crescut vânzările în anul 2010 şi dacă nu ar fi fost micile cadouri oferite gratis în pachetul revistelor, cifrele ar fi scăzut mult. Deşi presa pentru copii este cumpărată la cererea prichindeilor, decizia achiziţionării unei reviste de acest gen stă în mâinile părintelui. Din păcate, criza financiară a micşorat şi bugetul părinţilor, aşa că aceştia se văd nevoiţi să renunţe la produsele print.

Dacă facem o analiză pe site-ul Biroului Român de Audit al Tirajelor -BRAT, observăm diferenţe mari la tirajele difuzate în anul 2009 şi anul 2010.  Vânzarea print-ului pentru toate categoriile de publicaţii a scăzut cu aproximativ 15-20% în ultimii 2 ani. Câteva dintre editurile care se luptă pentru menţinerea vânzărilor sunt Media Service Zawada şi Egmont România.

 “Din cauza crizei financiare frecvenţa anumitor publicaţii a fost schimbată din apariţie lunară la apariţie la două luni ”

Media Service Zawada este o firmă britanică şi în prezent funcţionează ca o editură independentă ce publică peste 15 titluri pentru copii şi adolescenţi: Scooby Doobenzi desenate, Scooby Doo- poveste cu indicii, Roary-bolidul de curse, Fifi şi floricelele, revista şi cartea Lazy Town, revista şi cartea H2O, Lumea Poveştilor- Mica Bibliotecă, etc.               

Deşi criza financiară a îngreunat fluxul vânzări-cumpărări, Media Service Zawada a înregistrat şi o creştere semnificativă a cifrei de afaceri. Adina Bojică, directorul de marketing Media Service Zawada, explică cum au fost posibile creşterile :

Au scăzut vânzările la publicaţiile mai scumpe de 5 lei şi au fost cumpărate mai mult cele educative. Din cauza scăderii vânzărilor sau a creşterii preţurilor (inclusiv materia primă s-a scumpit) frecvenţa anumitor publicaţii a fost schimbată (din lunare în o apariţie la două luni).

 O altă schimbare la care s-a recurs, tot din cauza scăderii vânzărilor, a fost trasformarea unor reviste în cărţi de activităţi pentru că acestea se pot repune ulterior pe piaţă în pachete speciale (după ce informaţia perisabilă este scoasă).

Chiar dacă vânzările pe anumite titluri au scăzut în decursul anului 2010, cifra de afaceri a crescut o dată cu noile titluri din portofoliu. Astfel editura a reuşit să crească vânzările şi să se      menţină pe linia de plutire: „În 2010  totalul copiilor vândute per titlu au fost mai puţine cu 15-20% faţă de anul trecut. Însă numărul total de copii vândute pentru toate publicaţiile Media Service Zawada a fost mai mare cu 10% faţă de anul trecut, pentru că am avut mai multe titluri în portofoliu. Ca cifră de afaceri am avut o creştere de 42% faţă de 2009.”

„Marea problemă a publisherilor este şi distribuţia”

Adina Bojică susţine că vânzările nu sunt influenţate doar de criza financiară ci şi de către distribuitorii de presă. Deoarece cunoscutul Rodipet a ieşit de pe piaţă, acum distribuţia presei se face de către distributitorul Rautakirja, care se pare că se luptă pentru supravieţuire.  „Vânzările din 2011 nu depind doar de conţinut sau preţ. Marea problemă a publisherilor este şi distribuţia. După cum se ştie, în 2009, distribuitorul naţional Rodipet a dispărut de pe piaţă, iar acum Rautakirja, singurul mare distribuitor de presă, dă semne de intrare în colaps.

Însă, dacă problema distribuţiei nu va deveni mai mare decât este, există posibilitatea unor vânzări mai bune decât în 2010. Cu cât revistele au un target mai mare, cu atât vânzările sunt mai mari”.

Egmont România, deţinătoarea exclusivă a drepturilor de publicare în România a celebrelor companii Disney, Warner Bros, Mattel, National Geographic, editează şapte reviste lunare. Printre Maşini-Lumea pe Roţi, Winnie Ursuletul, Barbie, Donald Duck şi Tom & Jerry, Egmont mai editează şi revista Princess. Dacă în 2009 revista Princess înregistra un tiraj brut de 25000 de bucăţi şi un total de vânzări de 16600 de bucăţi ( retur ~8400), în anul 2010 din tirajul brut de 25000 de bucăţi vânzările erau reprezentate de circa 15700 de copii( conform BRAT).

Directorul de marketing al Egmont România, Georgeta Coman, declară că cifra vânzărilor a simţit o scădere mai degrabă notabilă decât dramatică:  „Criza financiară s-a simţit şi în rândul revistelor pentru copii, dar la un nivel mult mai mic. A existat o scădere în vânzarea de reviste cam de 5-10%. Paradoxal, avem reviste, cum ar fi Maşini-Lumea pe Roţi şi Winnie Ursuleţul, care şi-au mărit tirajul şi vânzările cu 10%. Per total, anul acesta vânzarea de reviste ( copii vândute) a fost cu 8% mai mică decât în 2009. Estimăm că vânzările vor mai scădea în 2011, ca urmare a crizei, dar cu maxim 10%.”  

Anul 2010 a fost într-adevăr un an de cumpănă, un an al schimbărilor. Au fost disponibilizări, concedieri şi reduceri de personal atât în domeniul de stat cât şi în cel privat.

Majoritatea întreprinzătorilor caută soluţii de redresare economică. Fie că îşi răresc apariţiile publicaţiilor, oferă cadouri la pachet cu revista sau transformă revista în carte pentru a putea fi repusă pe piaţă, editurile sunt creative şi estimează că 2011 va fi un an greu, dar bun.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s